Canarische-Kaapverdische-eilanden.reismee.nl

Even wennen

Zaterdagmiddag 6 februari hebben we gepakt. Een grote koffer en een kleintje plus voor allebei een rollend handbagage ding. De koelkast is zo goed als leeg, de was gedaan, de vuilnis weg en de kranten liggen klaar om door de buurmannen volgende week woensdag afgevoerd te worden.

Zondagmorgen een rustig ontbijt, een kop koffie en inchecken voor de vlucht van morgen. De boarding passes printen we uit. Rond halfelf rijdt Jan de auto voor en een kwartiertje later vullen we de kofferbak. Het is droog met een zonnetje, maar er is wel veel wind. Koud is het niet. Deze winter heeft herfstachtige trekjes.

Jan rijdt tot net over de grens bij Beek . We stoppen voor een klein broodje bij Raststette Elten. Ik rijd daarna over de weg 3 en die volgen we tot voorbij Oberhausen en nog een stuk verder. We kunnen dan over naar weg 52 en na een korte afstand nemen we de afslag Düsseldorf-Rat. Dat is vlakbij het vliegveld en vlakbij het Van der Valk Airport Hotel. We krijgen kamer 1308 (hoog en droog) en de auto heeft ook een dak boven zijn hoofd. Het is tegen halfdrie als we gesetteld zijn.

Maandag 8 februari staan we tegen halfzes op en na een kop thee gaan we met een taxi naar het vliegveld. We checken vlot in bij Air Berlin en wachten tot we om 8:10 kunnen boarden. We vertrekken uit een druilerig Duitsland met een kwartier vertraging, maar we komen op tijd aan op Gran Canaria. En Wilma en Peter, het is weer gelukt hoor twee rijen voor ons twee jankende guppies. Het is 21-23 graden. De koffer zijn er heel snel. We worden eerst naar een AIDA bus verwezen, maar omdat we een TuI-voucher hebben worden we daarna in een taxi gezet. Dat betekent dat we voor de massa uit bij de boot komen. Daar probeert iemand ons op grond van het Tui-logo naar het Tui-schip te sturen dat ook in de haven ligt, maar we laten ons niet foppen.

De hut is al klaar dus we kunnen daar gelijk terecht en pakken de handbagage uit voor we in het restaurant wat te eten halen. En ja hoor (Eppie en Wiep) ze hebben knödel (zie foto). Terug blijkt dat de koffers er ook zijn, dus uitpakken en veel kastruimte overhouden.

Sloepenrol is pas om 20:30 en duurt een halfuur omdat er een aantal mensen niet is of niet op de goede plek staat. Nu wachten we bij een heerlijk temperatuurtje van 19 graden op het uitvaren rond 22:00. We vertrekken uiteindelijk pas om 23:30 als we allebei l op een oor liggen,

Dinsdagmorgen de 9egaat de wekker om 6:30 en liggen we al keurig in de haven van San Sebastian op het op een na kleinste Canarische eiland La Gomera. We maken de kleine Inselrundfahrt.

San Sebastian de la Gomera is in alle opzichten de hoofdstad van het eiland Gomera. De stad heeft een heerlijk historisch centrum met pleintjes met schaduw, in de zon blinkende kleurige gebouwen en voetgangersvriendelijke straten. Christopher Columbus verbleef hier op weg naar de nieuwe wereld. Alles wat er over zijn bezoek hier te weten is, is beschreven. Het eiland is erg rustig en totaal niet gehaast.

Nationaal park Garajonay ligt in het midden en noorden van La Gomera. Het werd in 1981 uitgeroepen tot nationaal park en werd in 1986 op de Werelderfgoedlijst van de UNESCO geplaatst. Het park beslaat met 3.984 hectare (40 km2) tien procent van het eiland en ligt binnen het territorium van alle zes gemeenten. Sinds 1988 heeft het ook de status 'Europees vogelreservaat'. Helaas brandde in 2012 een deel van het reservaat uit.

We zien veel van het eiland tijdens de excursie en stoppen een aantal keren. Mooie ochtend e heer lijk weer. We blijven hier tot 18:00 en gaan dan twee dagen zee op.

We have packed a big suitcase and a small one and a piece of cabin luggage each. Sunday morning we check in for our flight on Monday morning and print the boarding passes. We drive away from home around 11 am. Jan reaches the German border in 1,5 hours. We take a break for coffee and a roll and after that I take over and after another 1,5 hours we reach the Airport Hotel Van der Valk in Düsseldorf. We are on floor 13 and have a wide view.

We have an Air Berlin flight at 8:40 to Las Palmas on Gran Canaria (4,5 hours flight). Temperatures are around 20-23 C. We beat the lines because we have a different agent in the Netherlands, so we are in our cabin very quickly. We have a lovely lunch and unpack after that, De safety drill is around 8:30 pm And takes half an hour. Now we are waiting for the sailaway around 10 pm. When we leave it is 11:30and we are both in bed.

On Tuesday the 9th we arrive on the small island La Gomera, the bigger part of the island is a World Heritage.

The capital of the island in every way San Sebastián de la Gomera has a delightful historic centre with shaded plazas, sun-bleached colourful buildings and pedestrian-friendly streets. Its main claim to fame is that Christopher Columbus stayed here on his way to the New World, and you’ll learn more about the famed explorer here than you ever did at school, as his every footstep in the town has been well documented for visitors. San Sebastián is very slow-paced.

Garajonay National Park (Spanish: Parque nacional de Garajonay) is located in the center and north of the island of La Gomera, one of the Canary Islands (Spain). It was declared a national park in 1981 and a World Heritage Site by UNESCO in 1986. It occupies 40km2 (15 sq mi) and it extends into each of the six municipalities on the island. Since 1988 it also is European bird Reserve.